Parlamentti hyväksyi keskeiset ilmastolait
- Päästökauppajärjestelmän (ETS) ilmaiset päästöoikeudet on määrä poistaa vaiheittain vuodesta 2026 alkaen
- Tieliikenne ja rakennukset osaksi uutta päästökauppajärjestelmää vuodesta 2027 alkaen
- Uusi hiilirajamekanismi suojelee EU:n teollisuutta ja kannustaa kolmansia maita päästövähennyksiin
- Sosiaalinen ilmastorahasto torjumaan energia- ja liikenneköyhyyttä
Mepit hyväksyivät EU:n päästökauppajärjestelmän uudistuksen, joka koskee myös lento- ja meriliikennettä, sekä hiilirajamekanismin ja uuden sosiaalisen ilmastorahaston.
Parlamentti hyväksyi tiistaina vuoden 2022 lopulla saadut neuvottelutulokset keskeisistä Fit for 55 -ilmastopaketin osista. EU:n tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vuoteen 2030 mennessä vähintään 55 prosentilla vuoden 1990 tasosta eurooppalaisen ilmastolain mukaisesti.
Päästökauppajärjestelmän uudistus
Päästökauppajärjestelmän uudistus hyväksyttiin äänin 413 puolesta, 167 vastaan ja 57 tyhjää. Se nostaa päästökauppajärjestelmän tavoitetasoa, sillä kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä päästökauppaan kuuluvilla aloilla vuoteen 2030 mennessä 62 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Uudistus poistaa myös yritysten ilmaiset päästöoikeudet vaiheittain vuosina 2026–2034. Tieliikenteelle ja rakennuksille perustetaan erillinen uusi päästökauppajärjestelmä (ETS II), joka luo hinnan näiden alojen kasvihuonekaasupäästöille vuonna 2027 (tai 2028, jos energiahinnat ovat poikkeuksellisen korkeita).
Lue lisää uudistuksesta tästä trilogisovun jälkeisestä tiedotteesta.
Parlamentti hyväksyi myös meriliikenteen päästöjen sisällyttämisen päästökauppajärjestelmään (äänin 500 puolesta, 131 vastaan ja 11 tyhjää) ja lentoliikenteen päästökauppajärjestelmän uudistamisen (463 puolesta, 117 vastaan ja 64 tyhjää). EU poistaa asteittain ilmailualan ilmaiset päästöoikeudet vuoteen 2026 mennessä ja edistää kestävien lentopolttoaineiden käyttöä.
Uusi mekanismi hiilivuotoa vastaan
Parlamentti hyväksyi äänin 487 puolesta, 81 vastaan, 75 tyhjää säännöt EU:n uudelle hiilirajamekanismille (CBAM). Se loisi mekanismin tuonnille maista, joissa päästörajoitteet ovat EU:ta löyhempiä. Ne kompensoisivat EU:n päästökauppajärjestelmän kustannuksia ja kannustaisivat myös kolmansia maita kunnianhimoisiin päästövähennyksiin. Samalla estetään tuotannon siirtyminen löysemmän säätelyn maihin. Hiilirajamekanismia sovellettaisiin raudan, teräksen, sementin, alumiinin, lannoitteiden, sähkön ja vedyn tuotantoon sekä tietyin edellytyksin epäsuoriin päästöihin.
Mekanismi otetaan asteittain käyttöön vuosina 2026–2034 samalla, kun EU:n päästökauppajärjestelmän ilmaiset päästöoikeudet poistetaan vaiheittain.
Lue lisää hiilirajamekanismista trilogisovun jälkeisestä tiedotteesta.
Sosiaalinen ilmastorahasto torjumaan energia- ja liikenneköyhyyttä
Parlamentti hyväksyi äänin 521 puolesta, 75 vastaan ja 43 tyhjää EU:n sosiaalisen ilmastorahaston perustamisen vuonna 2026. Sillä pyritään varmistamaan, että energiasiirtymä tapahtuu oikeudenmukaisesti. Rahastosta hyötyvät etenkin haavoittuvat kotitaloudet, mikroyritykset ja ihmiset, jotka kärsivät energia- ja liikenneköyhyydestä. Tuet rahoitettaisiin myymällä ETS II -päästöoikeuksia 65 miljardin euron edestä. Lisäksi 25 % sen rahoituksesta saataisiin jäsenmailta, jolloin rahaston kokonaistaso on 86,7 miljardia.
Lue lisää rahastosta trilogisovun jälkeisestä tiedotteesta.
Seuraavaksi
Tekstit on vielä hyväksyttävä virallisesti neuvostossa. Sen jälkeen ne julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja astuvat voimaan 20 päivää myöhemmin.
Lait vastaavat Euroopan tulevaisuuskonferenssissa esitettyihin kansalaissuosituksiin toteuttaa vihreä siirtymä ja nopeuttaa sitä (loppupäätelmien ehdotukset 3(1), 3(8), 3(9), 11(1), 11(7)).
Yhteystiedot:
-
Janne OJAMO
Press Officer -
Reeta NIEMONEN
Press Officer in Finland -
Niina SALORANTA
Press Officer in Finland